Tuesday, January 15, 2013

Hiking: West Bukit Tabur, Melawati, KL

Assalamualaikum :)

This is a backdated entry. Event took place on 13th of January 2013 (Sunday).

Tahap Kesukaran: 4/5 (Sebab aku memang horror sikit kalau bab rock climbing ni)
Tahap Penderitaan: 2/5 (First 15 - 20 minutes jer rasa cam nak tercabut segala organ-organ badan)
Tahap Kengerian: 4/5 (Silalah focus time hiking & sentiasa be alert all the time)
Jom gi lagik!: Depends but 80% macam tak nak jer :( tapi ada hati nak panjat East Bukit Tabur hehe

Itinerary:

7.45 AM Start pendakian. 15 - 20 minutes yang amat menyeksakan bagi aku yang dah lama tak memanjat. Awal pendakian memang agak steep. Nasib baik routine jogging dah berlangsung setiap weekends sebelum ni kan. Kalau tak mau aku turun balik kan??!
8.05 AM Sampai check point where you can see the Klang Gates dam yang amatlah the beautiful! Hilang rasa semput. Lepas ni mula pendakian yang ngeri! Walaupun ngeri, tapi amat relaks. Yang horror cumalah part rock climbing the 80 - 90 degrees, climbing down using rope, swing to the other side of the rocks using rungs. Memang pasti tangan halus anda calar-balar lah lepas panjat Bukit Tabur! Hahaha! 
11.15 AM Sampai puncak yang tak macam puncak sangat pon. So turun sikit (sikit je tau!) baru nampak view Kuala Lumpur. Tapi a bit difficult to see the KLCC & KL Tower because of the heavy haze due to the drizzles. Sampai puncak agak lambat sebab kita orang banyak stop disebabkan hujan & the trail was quite slippery.
12.00 PM Start penurunan yang agak menyeksakan. Many hikers returned using the same route they hiked up but not us! We hiked down a trail that was very sloppy, slippery, infested with bloody blood-thirst creatures & full of misery! Bukan saja nak mencabar diri, jiwa & raga, tapi rasanya tak sanggup nak melalui lagik trail yang sama time naik. Tak mau aku tercabut jantung 2x!
1.00 PM Sampai bawah tapi belum exactly bawah. Tunggu ada kakak yang got leg cramped. Memandangkan kiterang semua mempunyai semangat kesukanan yang tinggi, maka kami sama-sama tunggu kakak tersebut turun. Aku tak kesah pon. Sempat gak belajar yang rupanya petai tumbuh atas pokok. Berjuntai-juntai gitu hahaha!

What To Expect:
  • Haruslah tangan yang halus-mulus tu bakal calar-balar sebab Bukit Tabur consists mainly batu-batu tajam & kasar. Padan muka sapa suruh tak pakai glove! Lagi-lagi anda akan mempamerkan skill spiderman anda 20% of the hike! Hehehe.
  • Bila aku diketemukan dengan first challenge, aku cuak gila! Aku ingat lagik experience wall climbing. Tapi itu semua pakai harness, safety helmet bagai. Ini?? Apa pun tarak. Panjat ala spiderman tapi spiderman kalau jatuh dia ada spiderweb! Engkau kalau jatuh? Melalak je la! (dan mengucap!). Basically the first challenge, you are required to climb up a 90 degrees steep, which is quite high gak. Nak tak nak terpaksa gak bukan muhrim tolong tarik sebab aku tak dapat nak lonjakkan badan ke atas. Sebab: Tangan memang weak & fear of falling.
  • At Station 9, you can choose either scaling down using a rope or experience the mini via Ferrata (whereby you grip the rungs and swing your body from rock to rock to reach the bottom! Sounds fun kan?! HAHAHA). Aku telah pilih mini via Ferrata. Pergh mental kena kuat beb! You need to believe that you can do it! Time aku pegang rungs (plugs) tu and testing, boleh lak dia gerak-gerak macam loose gitu. Seram kot!
  • Lepas mini via Ferrata yang horror tu, aku ingat berakhir la sudah segala penderitaan. Tapi tak!!! The 2nd rope spot is one of the most accident prone spot at Bukit Tabur! Memang horror scaling down boulders yang mencanak 80 - 90 degrees!
  • Lepas the 2nd rope spot, aku dan 3 lagi perempuan hike together, terpisah dengan group. Ingat dah tamatlah adventure, tapi tak sekali lagik I was required to do spiderman climbing without the help of men this time! Almost there and I was stuck, couldn't get through. Rasa cuak menguasai diri! Nasib baik geng tolong... Aku pun takut sebab dia pun perempuan. Our strength is incomparable to guys. Takut kang dua2 jatuh nauzubillah.
  • Puncak kat Bukit Tabur amatlah banyak. Aku selalu tertipu. "Dah sampai puncak ke?". Eh tengok depan ada lagik satu puncak. "Dah sampai puncak ke?". Eh tengok depan ada lagik satu puncak. "Dah sampai puncak ke?". Eh tengok depan ada lagik satu puncak. HAHAHA. SAIKO GILER OK! Dah sampai puncak pulak, tak nampak macam puncak langsung! Kejam gila! Dahler saiko sepanjang jalan menuju puncak, gemilang cahaya....
  • Kalau hike down ikut jungle trail + hujan = bapak pacat, mak pacat bagai, semua amat-amat mengalu-alukan kedatangan anda dengan hati yang terbuka. HAHAHA.
What to bring:
  • 1 litre 100 plus = 500 ml + 500 ml. Aku tak suka bawa botol besar buat beg aku berat sebelah. 2 botol 100 plus cukup jer sebab bukanlah sengsara sangat. Lebih kepada ngeri daripada sengsara.
  • Snickers, sandwiches, choki choki. Bawak ler apa yang korang suka makan. To be honest, aku kurang rasa lapar kalau hiking. Selalu bawa snickers tapi tak makan pon. Yang sandwich tu makan time dah sampai puncak. Sampah jangan buang merata OK!
  • Bawa backpack OK. Korang ingat korang jalan-jalan cari makan ke yang bawak sling bag bagai?!
  • Tak perlu badan sasa bagai tapi haruslah ada mental yang kuat! Mental boleh.
Walaupun entry hiking banyak horror je kan, tapi honestly, tak terdetik pon rasa nyesal macam "patutnya aku kat atas katil layan mimpi indah dibuaikan bunyi hujan renyai-renyai" - fine fail karangan! Aku rasa aku antara orang yang paling excited. Malam sebelumnya dah siap packing barang, buat sandwich bagai macam nak gi picnic lak haha.

Hiking gives me a sense of satisfaction, when you finally reach the top after overcoming all the obstacles along the way. It is a total opposite of my life. Apart from that, the view is always breathtakingly pleasant. You appreciate God's creations more this way. It's also a test of my stamina. I've been jogging diligently every weekends. It does help a lot when I'm hiking but I do find myself out of breath at times. Maybe I need to go two more rounds? *cries*

Feast your eyes on the photo below. Kalau nak kasik caption setiap gambo ni, mau 2 bulan lagik baru publish..
1 - Klang Gates dam. Majestic giler OK!

2- I believe the peak behind was East Bukit Tabur, which I read is more challenging than the West Bukit Tabur we were climbing.

3

4 - Kasut yang suci murni lagik time panjat. Lepas hike down, rupanya macamla baru habis bersawah kat puncak sana!
5 - kabus tebal!
6
7
8
9
10 - IWK, TG, WD
11 - KLCC dalam samar-samar

12 - Sepanjang perjalanan suka duka penat lelah ni, inilah radio bergerak yang berkemundang 

13 - Aku ingat petai tumbuh kat atas tanah!!! HAHAHAHA 

Next trip: Gunung Datuk




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...